Erasmus;
Erasmus+, 2014-2020 döneminde Hayatboyu Öğrenme ve Gençlik
Programlarının yerini alıyor.
2014-2020 yılları arasında uygulanması
planlanan Erasmus+, eğitim, öğretim ve gençlik alanlarının yanı sıra spor
alanını da kapsayacak.
Erasmus ile
kişilerin potansiyellerinin açığa çıkarılmasında eğitim ve öğretimin önemli
olduğuna bir kez daha vurgu yapılıyor. Yeni program ile amaçlananlar ise
şöyle:
Kişilere yaş ve eğitim geçmişlerine
bakılmaksızın yeni beceriler kazandırılması,kişisel gelişimlerinin
güçlendirilmesi,istihdam olanaklarının arttırılması,
Erasmus; bu
amaçlar doğrultusunca bireysel öğrenme fırsatlarını ve kurumsal işbirliklerini
destekleyecek.
Erasmus
Programının Mevcut Hayatboyu Öğrenme ve Gençlik Programlarından Farkı
Nedir?
Erasmus, temel amaçlar ve faaliyetler açısından
bakıldığında mevcut programdan çok büyük farklılıklar içermiyor. Yani,
Erasmus’ın da ana hedefleri arasında kişilerin becerilerinin ve istihdam
edilebilirliğinin geliştirilmesi, aynı zamanda eğitim - öğretim sistemlerinin
modern bir yapıya kavuşturulması yer alıyor.
Ancak mevcut programların
etkinliğinin arttırılması, daha kolay uygulanabilir ve sade bir
yapıya kavuşabilmesiamacıyla bazı değişiklikler öngörülüyor.
Erasmus;
Hayatboyu Öğrenme Programları bünyesinde yürütülmüş olan Erasmus, Leonardo da
Vinci, Comenius ve Grundtvig programları ile Gençlik Programı’nı ve 5
uluslararası işbirliği programı da (Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink ve
Sanayileşmiş Ülkelerle İşbirliği Programı) dahil edilerek Erasmus+ başlığı
altında toplanıyor. Yani bundan böyle önceki programların isimleri yerine,
yalnızca Erasmus+ ismi kullanılacak. Böylece parçalı yapıdan
vazgeçilmiş oluyor, programlar bütünleşik bir yapıya kavuşuyor.
ü Tek
program ile daha basit başvuru kuralları ve prosedürler getiriliyor,.
ü Yüksek
lisansını yapmış öğrencilerin eğitimlerine yurt dışında devam edebilmeleri ve
bilgi-yoğun bir işte çalışabilmeleri için gereken becerileri kazanmalarını
desteklemek amacıyla borç (kredi) garanti programı uygulanmaya
başlanıyor.
ü Yeni
öğretim metotları sunarak yükseköğretim kurumları ve iş yerleri arasında
yaratıcılık, yenilik ve girişimciliği arttırmaya yönelik büyük ölçekli
ortaklıklar (bilgi birlikleri) kurulması sağlanıyor.
ü Sektörlere
yönelik yenilikçi mesleki eğitim - öğretim metotları yoluyla istihdam
edilebilirliği arttırabilmek için eğitim ve öğretim kurum/kuruluşları arasında
ortaklıklar (sektörel beceri birlikleri) oluşturulmasına
imkan sağlanıyor.
ü Hareketlilik
ve ortaklık fırsatları yeni dönemde önemli ölçüde güçlendiriliyor ve özellikle
yüksek öğrenim/mesleki eğitim öğrencileri, öğretmenler, eğiticiler ve gençlik
çalışanları için fon imkanları arttırılıyor.
ü Eğitim-öğretim
kurumları ve gençlik organizasyonlarının iyi uygulamalarını paylaşmaları, iş
dünyasının yenilik ve istihdam edilebilirliği teşvik etmesi, e-twinning
gibi IT platformlarının desteklenmesi için daha fazla imkân sağlanıyor.
Avrupa
Komisyonu NedenErasmus İsmini Tercih Etti?
Erasmus; kamuoyunda daha fazla tanınan, yurt dışında
eğitim ve Avrupa işbirliği ile güçlü bir şekilde özdeşleştirilen bir isimdir.
Bütüncül, tek bir program oluşturulurken çeşitli ve farklı isimlerin
kullanılmasından kaçınılması ve Erasmus markasının bilinirliğinden
faydalanılması düşünülmüştür. Bu sebeple, 2014-2020 döneminde eğitim, gençlik
ve spor alanındaki hibe kaynakları Erasmus+ adı altındaki faaliyetlerle
kullandırılacak.
Erasmus
Hangi Alanları Destekleyecek?
Erasmus+ Programı kapsamında desteklenen faaliyetler 3
ana başlık altında toplanıyor:
Bireyler
için Öğrenme Fırsatları: Erasmus+
Programı; 5 Milyondan fazla kişi için Avrupa Birliği (AB) sınırları içinde
ve/veya dışında bireysel öğrenme fırsatları sağlıyor. Bireyler için öğrenme
fırsatları şu şekillerde gerçekleşebilir:Eğitim,
Öğretim, Öğrenim, Staj, Profesyonel gelişim, Yaygın öğrenme temelli gençlik
aktiviteleri, Gönüllü çalışmalar
Yükseköğretim
alanında ise, program ülkelerindeki yararlanıcılar, Avrupa sınırları içerisinde
veya dünyanın herhangi bir yerindeki yükseköğretim kurumlarında eğitim alma
veya ders verme fırsatına sahip olacak. Bu sayede Erasmus ile Avrupa’da
yükseköğretime olan ilginin arttırılması ve aynı zamanda Avrupa dışındaki
ülkelerde de yükseköğretimin geliştirilmesi için elverişli bir ortam
oluşturulması hedeflenmektedir.
ü Kurumsal
İşbirlikleri: Erasmus; eğitim kurumları, gençlik örgütleri, iş
dünyası, yerel/ bölgesel otoriteler ve sivil toplum kuruluşları arasında
eğitim, öğretim ve gençlik aktiviteleri bağlamında kurumsal işbirlikleri
(ortaklıklar) oluşturulmasına fırsat veriyor. Bu ortaklıklar yoluyla yenilikçi
uygulamaların geliştirilmesi, yaratıcılık, girişimcilik ve istihdam
edilebilirliğin sağlanması amaçlanıyor.
ü Politika
Reformunun ve İşbirliğinin Desteklenmesi: Bilimsel
temellere dayalı politikalar üretilmesinin teşvik edilmesi ve bu alanda iyi
uygulamaların paylaşılması, Erasmus+ Programının temel faaliyetlerinden
biridir. Politika Reformunun Desteklenmesi başlığı altında AB üyesi ülkelerdeki
politika reformunun desteklenmesi, İşbirliğinin Desteklenmesi başlığı altında
ise AB üyesi olmayan ülkelerle bu alanda işbirliği ve iyi uygulamaların
paylaşılması mümkün olacaktır. Bu konudaki destek; ECVET, EQF, EQAVET gibi
araçlar, ülkelerarası çalışmalar ve Bolonga ve Kopenhag gibi spesifik politika
gündemlerinin takibini içerecektir.
Eğitim-Öğretimde
Neden Yeni Bir AB Yaklaşımına İhtiyaç Var?
Avrupa Birliği, içinde bulunulan ekonomik şartların da etkisiyle, EU2020
Stratejisi’nde koordineli bir büyüme ve istihdam stratejisini ortaya koymuştur.
Bu stratejinin ayrılmaz bir parçası da eğitim-öğretimdir.Avrupa’daki ekonomik
şartlar kadar işgücü piyasası da değişime uğramaktadır. Düşük beceri gerektiren
işlerin sayısı azalırken yüksek beceri gerektiren işlerin sayısı artmaktadır.
2020 ile birlikte bütün işlerin % 35’nin yüksek beceri gerektiren, yenilikçilik
kapasitesi ve adaptasyon kabiliyeti ile yapılabilecek işler olacağı tahmin
ediliyor. Buna bağlı olarak, EU2020 Stratejisinin ana hedeflerinden biri yüksek
öğrenime ulaşımı %32 düzeyinden %40’a yükseltmektir. Erasmus+, yurtdışında
eğitim alma ve çalışma yapma fırsatları sayesinde insanların daha fazla ve daha
iyi beceriler kazanmalarına yardım etmeyi amaçlıyor.EU2020 Stratejisi’nin
eğitim alanında diğer bir ana hedefi ise erken okul terklerinin %14 düzeyinden
%10 düzeyine çekilmesidir. EU2020 Stratejisi, bu amaca katkı sağlamak için her
düzeyde eğitim-öğretimin modernizasyonunu destekleyecektir. Yaygın öğrenme ise
gençlik değişimleri ve gönüllülük faaliyetleriyle desteklenecektir.
Erasmus Genç İşsizliğine
Nasıl Çözüm Olacak?
Araştırmalar, eğitiminin bir kısmını yurtdışında alan
öğrencilerin yurt dışında iş bulma olasılıklarının daha fazla olduğunu
gösteriyor. Erasmus+, gençlerin kişisel gelişimlerini ve iş imkanlarını
artırabilecek eğitim ve becerileri kazanmalarına yardım edecektir. Yurtdışında
eğitim imkanları, gençlerin dil becerilerini ve uyum yeteneklerini de
geliştirecektir.
Araştırma
sonuçları, iş bulmak için sadece doğru diplomaya sahip olmanın yeterli
olmadığını, işverenlerin çalışanlarında artan oranda –gönüllü çalışmalar gibi-
yaygın öğrenme deneyimleri sayesinde kazanılan becerileri aradığını gösteriyor.
Nitekim Avrupa Gönüllü Hizmeti’ ne katılmış olan gençlerin %75’i de bu deneyim
sayesinde kariyer olanaklarının geliştiğini beyan etmiştir. Erasmus+ ile yaygın
öğrenmeye de önem verilecektir.
Erasmus
Programının Hedef Kitlesi Kimdir?
Erasmus ile mevcut programların desteklediği
hedef kitle değişmiyor. Yeni dönemde de Hayatboyu Öğrenme ve Gençlik
programlarında olduğu gibi her yaş ve her eğitim seviyesinden kişinin
ihtiyaçlarına odaklanılıyor.Çocuk, öğrenci, stajyer, gönüllü fark etmeksizin
genç insanlar ile çarpan (multiplier) etkisi oluşturmalarından dolayı
öğretmenler, eğiticiler, gençlik çalışanları desteklenmeye devam edecektir.
Erasmus
programının hedef kitleleri;
ü Yükseköğretim
alanında; yükseköğretim kurumlarıyla birlikte üniversite öğrencileri, akademisyenler
ve yükseköğretim çalışanları,
ü Mesleki
eğitim alanında; mesleki eğitim veren kurumlar ve kuruluşlarla idareci,
öğretmen ve öğrencileri, işe yeni başlayanlar, işverenler, çıraklar,
profesyoneller, eğitimciler, mesleki eğitim alanında çalışanlar,
ü Okul
eğitimi alanında; okulların idareci, öğretmen ve öğrencileri ile çalışanları,
ü Yetişkin
eğitimi alanında; bu alanda faaliyet gösteren kurumlar ve kuruluşlarla birlikte
öğreniciler, eğitimciler, yetişkin eğitimi veren kurumların üyeleri ve
çalışanları,
ü Gençlik
alanında ise bu alanda faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlarla birlikte bunları
üye ve çalışanları, 13-30 yaş arası gençler, gençlik çalışanları.
Hangi
Ülkeler Program Ülkesidir?
Erasmus programından yararlanacak ülkeler:
ü AB üyesi
ülkeler
ü AB üyesi
olmayan program ülkeleri (Norveç, İzlanda, Lihtenştayn, İsviçre, Makedonya ve
Türkiye)
ü Üçüncü
ülkeler (Arnavutluk, Bosna Hersek, Kosova, Karadağ Cumhuriyeti, Sırbistan,
Ermenistan, Azerbaycan, Belarus, Gürcistan, Moldova, Ukrayna, Rusya
Federasyonu, Cezayir, Mısır, İsrail, Ürdün, Lübnan, Libya, Fas, Filistin,
Suriye ve Tunus)
Koordinatör:Öğr.
Görv. Betül YILDIRIM BULUT